Terug

• Voor 15.30 uur besteld, volgende werkdag in huis!
  • Live voorraadbeheer
  • Gratis verzending boven € 100,-

Droomsessie op Etang de Gaulois - Kees van Eenennaam

• Door Kees
  • 20 / 06 / 2022 0

Kees beleefde met zijn vismaat een droomsessie op Etang de Gaulois, lees in dit artikel meer over hun droomsessie.

Het is vrijdag 27 mei 2022, het voorbereiden is inmiddels klaar en de auto is gepakt, Ik rijd naar Assen om spullen over te pakken in de auto van Lammert zodat we met 1 auto die kant op kunnen. Na een paar uurtjes slaap rijd ik wederom richting Assen om rond de klok van half 1 Bij Lammert in de auto te stappen, En ons Franse avontuur kan beginnen.

De auto is goed volgeladen

Na de nodige stops onderweg om de benen te strekken en de blaas te legen, komen we rond tien uur aan aan de oevers van het water ergens verscholen in de prachte heuvels van de Franse Bourgogne. Met handen en voeten (cursus Frans moet 'm echt gaan worden) hebben we de nodige services geregeld en kunnen we de boten volladen om naar de overkant van het meer te varen.

Na het uitpakken van de boten en het opzetten van de bivys was het tijd voor het doornemen van
een plan van aanpak, hoe gaan wij dit water naar onze hand zetten?
Wij hadden sowieso al een plan om zo breed mogelijk te vissen en dit in een soort van dubbele
waaier of een W vorm, dus de linker hengel zo ver mogelijk de linker hoek in en de volgende iets
terug en zo door….. Dit plan werd vervolgens omgezet naar realiteit en het duurde slechts een paar uur voordat de eerste aanbeet al een feit werd.

Helaas door een vis waar wij eigenlijk niet voor kwamen, maar het mocht de pret niet drukken, Vis is tenslotte vis en in dit geval een albino meerval van ruim anderhalve meter. Van nachtrust kwam niet veel want de meervallen die op het water huizen hadden de pellets gevonden waar we ook mee voeren en de eerste nacht mochten we er in totaal 3 verwelkomen inclusief een pracht spiegel van een kilo of 16.

De volgende dag besloten we gelijk maar te stoppen met voeren van de pellets om zo de meerval
een beetje achterwege te kunnen laten en ons te kunnen focussen op de vissen waar we voor zijn
gekomen: Dikke Franse karpers. Vanaf de 2 e dag waren we al vrij snel de tel kwijt en kwamen de vissen vooral in de nacht en de vroege ochtend. Na 2 dagen vissen stond de teller al op 17 vissen met gewichten tot een kilo of 18 en we hadden nog 5 volle dagen voor de boeg, dit beloofde wat en we wisten dat het een top week moest gaan worden.

De 3e dag begon gelijk al met een dubbelrun op Lammert zijn hengels en na de vissen te hebben
afgedrild en even snel in de retainer slings te hebben gehangen voor de foto liep er nog een hengel
bij mij af, pure chaos, maar heerlijke chaos!!
De eerste 2 vissen logen er dan ook niet om en tilden het week gemiddelde naar een nieuw level met respectievelijk 18,5 en 19,9 kg waren wij al meer dan tevreden.

De vissen bleven maar komen op de Sweet Temptation en de Fish 'N Tutti welke ik voerde in 15, 20 en 25 mm. Vooral de ochtenden waren het decor van dubbel runs, dit wisselden we af tussen elkaars hengels en de vissen hadden duidelijk ons voer gevonden, na 4 dagen vissen stond de teller inmiddels al 37 vissen, waaronder al 3 vissen van over de 20 kilo, maar er moesten nog 2 persoonlijke records aan flarden worden gevist eigenlijk, nou dat lukte in de 5 e nacht voor mij zelf met een zeer sterk vechtende spiegel welke mij ruim 20 minuten liet zweten (letterlijk) en met ruim 25 kilo op de weegklok was ik ook meer dan tevreden en na de nodige fotos kon ik ook maar moeilijk meer de slaap vatten.

De volgende dag liepen de hengels zoals bijna gewoonlijk weer in alle vroegte af en kwam ook voor Lammert zijn droom en en persoonlijke record op de mat, met 22,5 kg op de klok was
deze eindbaas uitzinnig van vreugde (zie video) en wat een pracht schub was het ook!!

Met angst voor grote vissen aanbeten durfde ik amper nog te gaan douchen, maar soms moet je concessies
maken en besloot ik toch maar even naar de overkant te varen om een welverdiende douche te
pakken, toen ik onderweg terug liep richting boot zag ik het al gebeuren en Lammert stond al
geruime tijd met een kromme hengel en een schepnet, ik begon spontaan wat sneller te lopen en
haastte mij zowat richting de boot om zo snel mogelijk dit schouwspel van dichtbij mee te maken, en toen ik het net van hem overnam om te kunnen scheppen zag ik al vrij snel dat het om een serieuze vis ging, nou dat vermoeden klopte ook wel degelijk wat een spekrug had deze vis…, want met een goeie 23 kilo op de klok was Lammert zijn PR voor de 2 e keer aan diggelen en deze trip kon sowieso al niet meer stuk!

De klapper van de week.

Na 7 dagen vissen met in totaal 60 runs en 6 gelost te hebben waren wij meer dan tevreden, 7 vissen boven de 20kilo en ruim 40 boven de 15 kilo.

Deze week was 1 voor in de boeken en op het moment dat ik dit aan het schrijven ben staan er
alweer meerdere trips op het program en de eerst komende reis zal naar de moezel zijn.

Bedankt en Tight Lines,

Kees van Eennenaam

Laat een reactie achter

*Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd