Terug

• Voor 15.30 uur besteld, volgende werkdag in huis!
  • Live voorraadbeheer
  • Gratis verzending boven € 100,-

Karperkamperen met Kees van Eennenaam

• Door Kees
  • 01 / 07 / 2020 0

Hemelvaart,Pinksteren en karperkamperen

Door Alle Corona perikelen en de daarbij horende grenssluitingen en alle andere onzekerheden, hebben wij als gezin maar besloten om een nieuwe tent te gaan kopen en dichterbij huis op vakantie te gaan deze zomer. Maar als je een nieuwe tent koopt wil je natuurlijk wel weten hoe deze op te zetten en welke tijd dit in beslag neemt. Naast andere vragen als: hebben we alles wel compleet en krijgen we alles wel mee besloot ik maar eens op vooronderzoek te gaan en zocht een camping bij ons om de hoek.

Na wat email contact over reserveringen voor deze camping en de tijd die we zouden blijven, ben ik toch gelijk maar de dag erna langs gereden om eens te kijken op de camping. Eenmaal daar aangekomen zag ik tot mijn grote blijdschap dat de camping pal naast een voor mij wel bekend kanaal ligt, dus dat was wel een grote meevaller.

De dag voor Hemelvaart kwamen wij aan op de camping en deze was op een caravan na uitgestorven en wij hadden het plekje achterin de hoek bij een hekje naar het voetpad uitgekozen, welke leidde naar de jachthaven en het kanaal.

Nadat we de nieuwe tent hadden opgezet en alles ingericht hadden, hebben we even heerlijk gebarbecued . Na het eten, en de kids op bed te hebben gedaan, ben ik eerst maar eens de overzijde gaan voorzien van een flinke hoeveelheid voer (BFP ScoNutz, Mulberine en tijgernoten) over een strook van zo'n 80 meter lang en 4 meter breed.

Dit zou ik vervolgens elke dag aanhouden, omdat al direct de eerste avond een vis zich melde.

De water temperaturen waren immers al lekker opgelopen, en de verteerbaarheid van de gekozen bollen waren ook optimaal om wat steviger te voeren bij de oplopende watertemperaturen.

Een stevig gebouwde graskarper was het eerste slachtoffer van de combirig voorzien van een 20mm ScoNutz met een 15mm tutti pop-up.

De dril van deze geweldenaar verliep alles behalve vlekkeloos omdat deze zich muurvast zwom in een zeer grote tak welke volledig onder water lag. Na een dikke 10 minuten onderwater puzzelen vanuit de boot kreeg ik gelukkig weer controle over de vis en kon deze even later rustig landen.

De volgende dag heb eerst maar eens de tak opgezocht en op een ponton aan de rechterzijde van de jachthaven gedeponeerd.

Hemelvaartsdag hebben we lekker samen met de kids lekker wat gevaren en met een kleine 3 meter telescoop hengel wat baarsjes en voorntjes gevangen, en aansluitend heerlijke ‘’camping macaroni’’ gegeten.

Die nacht kreeg ik een volle fluiter op de meest rechtse hengel en deze vis wist zich vast te zwemmen en helaas heb ik deze door lijnbreuk verspeeld.

Gauw een nieuwe leader eraan geknoopt en scherpe combi rig voorzien van een 20mm ScoNutz met 15 mm fruit extra pop-up.

De volgende ochtend in het eerste licht vertrok wederom de rechter hengel en kon ik na een wat meer beheerste dril het net schuiven onder een mooi gaaf schubje

Tot zover verliep alles volgens plan en zonder noemenswaardige problemen. Helaas moest ik de vrijdag en zaterdag werken, en heb in overleg met mijn vrouw de campingplaats maar bijgeboekt tot na de Pinksteren. Door het steeds mooier wordende weer en het pinksterweekend werd de camping toch nog vol gezet met campers tenten en caravans. Overal waren keurig 1,5 meter afstand bordjes geplaatst en de sfeer was uitermate gemoedelijk en relaxed.

De nacht van zaterdag op zondag bracht een wel erg merkwaardige vis voor mij in het net. Na wat bij schijnen met de hoofdlamp en de camera floodlight bleek het een soort van Koi Ghost schub te zijn met een toch wel herkenbare gelige oranje kleur.

Zo bracht elke nacht en of ochtend toch wel elke keer een vis of soms meerder op de kant.

Het voeren bleef elke dag doorgaan en de hoeveelheden werden mondjes maat wat naar beneden afgesteld.

De ochtend van maandag op dinsdag bracht een zeer harde aanbeet terwijl ik de slip al wat dichter had gedraaid die avond bleef deze toch lijn nemen en mijn grootste angst werd werkelijkheid, deze vis zwom zich vast. Ik twijfelde geen moment en sprong de boot in en pompte me vrij snel boven de vis en deze kwam gelukkig vrij snel los. Helaas dacht ik bij het in de boot springen niet zo snel na of de accu wel in de boot lag……… nee dus! Relatief stuurloos draaide ik rondjes met mijn opponent aan de andere kant, na een klein kwartier gaf deze zich gewonnen en kon ik mijn net onder de toch net iets groter ogende schub schuiven. Met wat kunst en vliegwerk kwam ik met de vis langs de boot toch weer bij de oever en kon deze prachtige karakterschub even poseren voor een foto en kreeg daarna haar vrijheid weer terug. Na dinsdag zou er een weeromslag komen, welke voor mij negatief uit pakt en helaas geen vis meer op de mat bracht.

Van de totaal 7 nachten, kwamen er 10 aanbeten en 8 vissen op de kant.

De Tent was goedgekeurd en we zijn tot de conclusie gekomen dat alles compleet is en het kamperen prima met de visserij te combineren is, mits er water in de buurt is. Gelukkig wordt hier al  9 van 10 keer rekening mee gehouden omdat wij met het hele gezin gek op water zijn en allen van deze prachtige hobby houden!

Volgende keer zal ik weer wat mooie platen schieten bij een dito avontuur.

Tight lines en tot de volgende keer.

Laat een reactie achter

*Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd