Terug

25% korting op alle winterkleding

• Voor 15.30 uur besteld, volgende werkdag in huis!
  • Live voorraadbeheer
  • Gratis verzending boven € 100,-

Karpervissen op een Nederlandse rivier - Jeroen van Luik

Als ik eenmaal bij het aangevoerde water aankom word ik gelijk verrast, wat is het hier toch mooi ! Na zorgvuldig stekken te hebben gezocht met een bellyboat + dieptemeter heb ik de meest interessante spots voorzien van een aantal kilo’s Fruit Punch! Op de visdag blijkt dat ik het water niet op kan door een festival die hier dit weekend wordt gehouden, balen ! En dat terwijl ik zo veel vertrouwen en zin te had om een nachtje rossen. Ik ben er ook gelijk klaar mee, de drive was al moeilijk te vinden de laatste weken maar op dit moment heb ik er helemaal geen zin meer in. Soms heb je een periode in je visserij waarbij niks lukt en waarbij de drive er totaal niet is. Je weet wel dat deze weer komt maar op het moment is het gewoon weg en om dat te gaan vissen heeft totaal geen zin omdat ik er dan toch geen plezier aan beleef.

Jonge hond

Enige tijd later begint het weer te kriebelen en over twee weken is er alweer een weekje vissen gepland. Al snel word er toch nog een nachtje vissen in de agenda genoteerd voor de visvakantie aan . En besluit ik om Melvin Bruinink eens een berichtje te doen. Het plan om nog een keer een nachtje te gaan vissen met deze fanatieke jonge hond stond al langer op de agenda, maar het kwam er steeds niet van. Via facebook heb ik Melvin leren kennen en omdat hij niet ver uit de richting woonde ben ik een keer wezen kijken tijdens een van zijn sessies. Het klikte gelijk en we hebben de zelfde instelling ‘’Werken voor je vis!’’. En ook dat hebben we deze keer gedaan.

River time

We twijfelen nog even maar besluiten al snel dat we een water gaan bevissen met een flinke uitdaging. De mooiste rivier van Nederland is de lul en met het bootje gaan we opzoek naar kribvakken of zijtakken waar je niet vanaf de kant bij kunt komen. We vinden een mooi groen stuk natuur waar we heerlijk kunnen zitten, hier grens een arm aan met open verbinding aan de rivier. Hier besluiten we te gaan voeren, en op de eerste dag verspreiden we 5 kilo Fruit Punch gemixt met Sweet Temptation over een stuk van 500 meter. De tweede voerdag zoeken we iets nauwkeuriger naar stekjes en voeren deze met 2,5kg bollen aan, de vraag is of er wel vis op de stek zit en om de boel niet te overvoeren kiezen we er dus voor om deze voerbeurt wat minder te strooien. De sessie begint immers morgen al ! Wij zijn er klaar voor, nu de beresterke riviervissen nog.

Fishing time

Tegen half 5 in de middag rij ik richting Melvin zodat we na zijn werkdag gelijk door kunnen richting de rivier. Na een uurtje rijden kunnen we de boot traileren en haasten we ons richting de stek. Met een donkere lucht voor ons lijkt het los te gaan, maar de regen blijft uit en met enkel wat spetters kunnen we alles droog klaar zetten voor komende nacht. We vissen twee hengels op de monding en twee in de arm en nog een twee stuks op de rivier zelf.  Beaasd met 25mm boilies en lange hairs hopen we de witvis te vermijden en met enkel een winde in de nacht hebben we verder geen last gehad van bijvangsten. Na een fris biertje (Thanks Melvin hij was heerlijk koud ) en de nodige vis verhalen is de avond zo voorbij en gaan we de nacht in. Zo vaak heb ik Melvin niet gesproken en aangezien dit de eerste sessie samen is, was het super gezellig.

Morning call

Op die ene winde loopt de nacht rustig en hebben we heerlijk geslapen aan het water, wat een rust ! Enkel wat dieren geluiden op de achtergrond, genieten ! Heerlijk is dat als er dan in de vroege ochtend een twijfelende run de stilte doorbreekt. Het is mijn monding hengel die er traag vandoor tikt. Na het pakken van de hengel twijfelt Melvin nog even ‘’Is het witvis?’’ maar ik voel duidelijk meer gewicht aan de andere kant van de lijn. De vis doet weinig en de dril voorloopt rustig, als de vis zelfs even boven verschijnt zien we dat het een schub is. Als de vis bij de kant komt lijkt het of deze wakker word en besluit nog even heerlijk enkele keren door de slip te gaan. Melvin kan de vis hierna scheppen en in het relatief heldere water lijkt het op een goede vis, dat deze achteraf 18 kilo zou wegen had ik niet verwacht! De eerste vis en gelijk een mooie rivier dertiger! Beiden zijn we dol enthousiast en we besluiten de vis even in de sling te hangen om het spulletje weer klaar te maken zodat de hengel er gelijk weer in kan.

Nat pak

Alles staat weer op scherp en de vis word uit de sling gehaald. Mijn camera had ik op de hengels van Melvin gericht maar aangezien we toch even de vis wilden filmden gebruikten we deze voor de movie en die van Melvin om wat foto’s te schieten. Bij de eerste paar fotos knalt er weer een hengel van door en de ‘arm’ hengel van Melvin schreeuw het uit, wat een run! Deze gaat echt los en Melvin moet achter de vis aan zodat deze krachtpatser niet om het onderwater staande prikkeldraad kan zwemmen. Nu weet iedereen dat je flink onderuit kunt gaan in je waadpak en ook Melvin moest het deze keer ondervinden. Een stap te ver op het steile talud en je pak loopt vol. Als een natte kat staat hij met een kromme hengel in zijn handen, wat een sterke vis en na een dril van dik 15 minuten is ook de tweede vis van de sessie binnen. Tijdens de dril zien we nog een vis springen op de stek, de gevangen vis word ook even weg gehangen in een sling zodat de hengel direct weer in kan.

Na het ontbijt in de vorm van wat gebakken eitjes blijven we nog enkele uren zitten. We krijgen geen aanbeten meer en besluiten er rond het middag uur mee te stoppen. Met een volle boot varen we weer naar de trailer helling, op de terug weg brengen we nog een kort bezoekje aan de mac. En dan zit de korte sessie er alweer op. Met een weekje vissen in het vooruitzicht moeten we een paar weken wachten maar hier komen we zeker terug !

Tight lines!

Laat een reactie achter

*Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd